niedziela, 18 października 2020

Liczmany do zadań specjalnych

źródło: księgarnia-edukacyjna.pl

Liczmany na ogół są wykorzystywane w nauczaniu wczesnoszkolnym do urozmaicania lekcji edukacji matematycznej. W sprzedaży dostępne są w różnych kolorach i wielkościach, ale tradycyjnie zamieszczone są na nich cyfry i symbole matematyczne. 

Zaadaptowałam kształt liczmanów i wykonałam własne, które mają znacznie szersze zastosowanie i sprawdzają się zarówno w indywidualnej terapii logopedycznej, jak i grupowych zajęciach logorytmicznych w przedszkolu.
 
Materiały potrzebne do ich wykonania:
  • zużyte płyty CD lub DVD,
  • tektura (mogą być tylne okładki z bloków lub pudełka po butach, bombonierkach),
  • kolorowe szpatułki drewniane lub szpatułki laryngologiczne niejałowe (znacznie tańsze),

  • szablony cyfr i liter
  • folie w różnych kolorach, 
  • klej CR,
  • nożyczki,
  • chęci i zapał 😃
Wycinamy z tektury dwa koła o rozmiarze płyty CD - średnica ok. 12 cm. Przeklejamy do płyty z jednej strony tekturowe koło. Z drugiej strony najpierw szpatułkę, a na wierzch drugie tekturowe koło. Następnie po obu stronach naklejamy koła wycięte z folii samoprzylepnej. Kolejnym krokiem jest odrysowanie na folii szablonów liter lub cyfr i umieszczenie ich na gotowym "lizaku" (po każdej stronie inny znak). Wykonana pomoc jest gotowa do użycia.

Typowe liczmany. 
Propozycje zabaw na zajęciach logopedycznych: 
  1. Dziecko lub dzieci otrzymują po jednym liczmanie. Prowadzący zajęcia klaszcze lub gra na instrumencie (np. tamburynie, kołatce) różną ilość wartości rytmicznych. Zadaniem dzieci jest podniesienie liczmana z cyfrą odpowiadającą ilości uderzeń/dźwięków, np. jeśli uderzeń będzie trzy (bez względu na wartości rytmiczne), to dziecko, które ma "lizaka" z cyfrą 3 sygnalizuje to przez jego podniesienie. Ćwiczymy w ten sposób percepcję i pamięć słuchową. 
  2. Dziecko lub dzieci otrzymują po jednym liczmanie. Prowadzący dzieli na sylaby wyraz. Dziecko, które ma liczman z cyfrą odpowiadającą ilości sylab w wyrazie sygnalizuje to przez podniesienie go. Ćwiczymy w ten sposób analizę i syntezę sylabową wyrazów.
  3. Dziecko lub dzieci otrzymują po jednym liczmanie. Prowadzący głoskuje wyraz. Dziecko, które ma liczman z cyfrą odpowiadającą ilości głosek w wyrazie sygnalizuje to przez podniesienie go. Ćwiczymy w ten sposób analizę i syntezę głoskową wyrazów.
"Lizaki" z samogłoskami.
Propozycje zabaw na zajęciach logopedycznych: 
  1. "Lizaki" z samogłoskami mogą być przydatne w terapii logopedycznej dziecka z opóźnionym rozwojem mowy. Posłużą do ćwiczeń artykulacyjnych - nauki rozpoznawania samogłosek. Logopeda powtarza poszczególne samogłoski z ich jednoczesną prezentacją na "lizaku". W kolejnym etapie dziecko otrzymuje "lizaki" i wskazuje samogłoski wypowiadane przez logopedę.
  2. "Lizaki" z samogłoskami mogą być przydatne do ćwiczeń polegających na wyróżnianiu samogłosek w nagłosie i wygłosie wyrazu. Dziecko lub dzieci otrzymują po jednym "lizaku" z samogłoską. Prowadzący wymawia wyrazy, które mają w nagłosie lub w wygłosie poszczególne samogłoski. Dziecko, które ma "lizak" z odpowiednią samogłoską podnosi go. Ćwiczymy w ten sposób analizę głoskową wyrazu.
  3. "Lizaki" z samogłoskami mogą być przydatne do ćwiczeń polegających na tworzeniu wyrazów na podaną głoskę początkowa. Prowadzący wymawia samogłoskę z jednoczesną jej wizualizacją na "lizaku". dziecko ma za zadanie podanie wyrazu, który rozpoczyna się na tę głoskę. Ćwiczymy w ten sposób analizę głoskową wyrazów.
"Lizaki" ze spółgłoskami. 

Propozycje zabaw na zajęciach logopedycznych: 
  1. "Lizaki" ze spółgłoskami mogą być przydatne do ćwiczeń polegających na wyróżnianiu spółgłosek w nagłosie wyrazu. Dziecko lub dzieci otrzymują po jednym "lizaku" ze spółgłoską. Prowadzący wymawia wyrazy, które mają w nagłosie poszczególne spółgłoski. Dziecko, które ma "lizak" z odpowiednią spółgłoską podnosi go. Ćwiczymy w ten sposób analizę głoskową wyrazu.
  2. "Lizaki" ze spółgłoskami mogą być przydatne do ćwiczeń polegających na tworzeniu wyrazów na podaną głoskę początkowa. Prowadzący wymawia spółgłoskę z jednoczesną jej wizualizacją na "lizaku". Dziecko ma za zadanie podanie wyrazu, który rozpoczyna się na tę głoskę. Ćwiczymy w ten sposób analizę głoskową wyrazów.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz